Mundamarketing
9 feb / 2021

Leadgeneratie – B2B

Wat is leadgeneratie?

Leadgeneratie is een proces om potentiële klanten in kaart te brengen en belangstelling op te wekken voor de producten en/of diensten van een organisatie. Het proces hiervan kan offline plaatsvinden op bijvoorbeeld netwerkbijeenkomsten, maar tegenwoordig wordt dit meer online ingezet.

 

Leads zijn potentiële klanten die eventueel geïnteresseerd zijn in de diensten en/of producten die een bedrijf aanbiedt. Een duidelijk verschil hierin is de term ‘potentieel’, leads zijn (nog) geen klanten. Eerst is het van belang om de potentiële klanten in kaart te brengen. Hoe ziet de klantreis van de potentiële klant eruit? Op basis hiervan kun je elke fase van deze klantreis bepaalde marketingmiddelen gebruiken om de leads te triggeren.

 

Twee soorten leads:

Leads worden vaak opgedeeld in twee soorten.

Marketing Qualified Leads (MQL):

MQL zijn leads die vaak via zoekmachines zoals Google of door advertenties zijn gekomen en interesse hebben getoond in een product of service van een bedrijf. Deze leads zijn nog niet ver in de sales funnel waardoor ze nog niet klaar zijn om te worden doorgestuurd naar de verkoopafdeling.

 

Sales Qualified Leads (SQL):

SQL zijn leads die een handeling of actie hebben ondernomen waaruit is gebleken dat ze klaar zijn om daadwerkelijk klant te worden. Deze leads worden beoordeeld aan de hand van verschillende kwalificatiecriteria. Deze leads kunnen worden doorgestuurd naar de verkoopafdeling.

 

Het proces van leadgeneratie:

 Het proces hiervan bestaat uit verschillende stappen. Een vorm van online leadgeneratie ziet er als volgt uit:

 

  1.  Een bezoeker komt in aanraking met het bedrijf door middel van een van de marketingkanalen. Dit kan bijvoorbeeld door de website, een blog, een advertentie of social media. De bezoeker is anoniem.
  2.  De bezoeker klikt op een call-to-action (CTA). Dit kan door middel van een afbeelding, een knop of een bericht.
  3.  Nadat de bezoeker op deze call-to-action geeft gedrukt wordt hij doorverwezen naar een andere pagina. Deze pagina is speciaal ontworpen om gegevens van deze bezoeker te vragen in ruil voor een aanbod zoals bijvoorbeeld een e-book.
  4. Wanneer de bezoeker zijn gegevens heeft ingevuld ontvangt hij het aanbod. De organisatie heeft nu de gegevens van de bezoeker ontvangen. De bezoeker is nu een lead.

 

Waarom is leadgeneratie geschikt voor u?

De voordelen van leadgeneratie zijn:

 

  • Een verhoging van je verkoopkansen
  • Constant nieuwe relevante leads
  • Meer inzicht in je omzetpotentie

 

 

https://crossover.nl/leadgeneratie