Munda Marketing
Artikel marketing

Voorbehouden handelingen voor mensen met diabetes

Wat is een digitaal zorgdossier?

Ongetwijfeld heeft u weleens gehoord over het digitaal medisch dossier. Dit digitaal dossier met alle medische gegevens is in Nederland enkele jaren de standaard geworden met als doel om data makkelijker inzichtelijk te maken tussen verschillende zorgverleners. Bij medische gegevens kun je denken aan onderzoeksuitslagen, röntgenfoto’s, verwijsbrieven en uw aandoening(en). Het dossier geeft dus een volledig beeld van jouw gezondheid en iedere zorgverlener is verplicht deze bij te houden. Van huisarts tot medisch specialist, elke zorgverlener noteert precies wat er is gebeurd en wat er is besproken. Alleen wanneer je zorgverlener toestemming heeft gekregen mag hij gegevens inzien van uw medisch dossier.

Voordelen van medische gegevens delen

Het EPD, of elektronisch patiënten dossier , ondersteunt bij het in regie houden van de gezondheid van een patiënt. Door altijd alle belangrijke medische gegevens digitaal opgeslagen te hebben, kan er ook sneller geschakeld worden door specialisten. Deze kunnen met één bericht andere specialisten op de hoogte brengen van de nieuwe situatie én ook gemakkelijk gegevens met elkaar delen. Denk aan foto’s van het lichaam, een behandelplan of voorgeschreven recept. Een ander groot voordeel is wanneer u als patiënt een afspraak maakt met bijvoorbeeld uw huisarts, deze automatisch op de hoogte zijn voorgaande afspraken met andere specialisten en dat bespaart u én de specialist veel tijd zodat er sneller een gerichter een behandelplan gemaakt kan worden.

Het nut van een digitaal medisch dossier

Goede zorg bieden is de basis van het digitaal medisch dossier. Wanneer uw behandelaars altijd en volledig op de hoogte zijn van uw medische achtergrond kan betere zorg geboden worden wat goed aansluit aan uw situatie. Ook hoeft u zich geen zorgen te maken of er informatie ontbreekt, want alles wordt veilig vastgelegd.

Kun je inzage krijgen in je eigen medisch dossier?

Als patiënt heeft u altijd het recht inzage te krijgen in uw eigen medisch dossier. Meestal kan dit schriftelijk ingediend worden bij uw behandelaar – meestal de hoofdbehandelaar. Veel zorginstellingen, ziekenhuizen en andere zorgorganisaties bieden een formulier die kunt invullen zodat u een kopie krijg van uw eigen medisch dossier.

Koppeling digitaal zorgdossier en HIS en HAPIS dankzij Vcare Integrator

Bij Vcare werken we hard aan nieuwe slimme ontwikkelingen in de zorg die het werken makkelijker, sneller en efficiënter maken. Wij hebben de basis hiervan gelegd met de integratie koppeling tussen ons Vcare connect patiëntendossier software in de cloud én de grootste HIS en HAPIS systemen in Nederland van leveranciers Pharmapartners, Chipsoft en Topicus. Met Vcare Integrator hebben we een koppeling gebouwd zodat al uw patiëntengegevens automatisch in beeld verschijnen van Vcare connect cloudplatform. Vanuit ons platform kunt u vervolgens gebruik maken van:

  • Noodscenario
  • Automatisch doorschakelen
  • Gespreksopname voor kwaliteitsdoeleinden
  • Data en statistieken weergave maken in handige dashboards
  • Integratie met mobiele telefonie
  • Eigen keuzemenu met doorschakel functie
  • Beeldbellen met patiënten door het sturen van een link via sms of e-mail
  • Email to fax

Vraag een demo aan bij onze adviseurs

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden voor uw zorgorganisatie of zorgpraktijk? Bent u huisarts en zoekt u een slimmere oplossing om uw patiëntengegevens op te roepen zodat u efficiënter om kunt gaan met uw tijd? Dan nodigen we u van harte uit om een adviesgesprek in te plannen met één van de Vcare adviseurs. Zij geven u graag een demo op locatie of komen bij u langs. Maak een afspraak via 088-4800900.

 

https://www.vcareconnect.nl/