Munda Marketing
Image default
Aanbiedingen

Online meer leads genereren

Klanten komen niet zomaar naar je toe. Het mooiste is natuurlijk als klanten vanzelf aankloppen. Maar dit is niet vanzelfsprekend. Via lead generation marketing haal je meer leads binnen. Hoe? Wij leggen je het uit. 

Een lead? 

Laten we beginnen bij het begin, wat is een lead? Een lead is een potentiële klant die interesse heeft in jouw dienst of product. Deze interesse wordt getoond door middel van het bezoeken van je website of bijvoorbeeld het invullen van een formulier. 

Marketing voor leads

Lead generation marketing richt zich op de marketingactiviteiten om leads te generen. Jouw website staat hierbij vaak centraal. Je wilt dat de juiste doelgroep naar je website komt en dat kan met bijvoorbeeld advertenties. Zo kun je Google Ads of social media advertenties inzetten om verkeer naar je website te trekken. Dit zijn voorbeeld van betaalde manieren om bezoekers te krijgen. 

 

Een andere wijze is SEO. Dit is een vorm van ‘gratis’ marketing, waarbij je door middel van optimalisatie je website beter vindbaar maakt. Zo word je gevonden door jouw doelgroep in de zoekresultaten en haal je klanten op gemakkelijke manier naar je website. Let wel op deze wijze is duurzaam en kost meer tijd dan adverteren. 

Content gebruiken voor leadgeneratie 

De content op je website moet aansluiten bij de behoeftes van de doelgroep. Deze behoeftes zijn tijdens de klantreis verschillend. Speel dus in op de behoeftes en vragen die jouw doelgroep heeft tijdens zijn klantreis. Wanneer een lead ontdekt dat jij de antwoorden geeft op hun problemen/moeilijkheden, dan zijn ze sneller geneigd door te klikken en zelfs gegevens achter te laten. 

 

Deze content kun je beschikbaar maken in de blog of een FAQ. Hierbij hoeven bezoekers geen gegevens achter te laten. Door middel van een remarketing campagne kun je deze bezoekers opnieuw benaderen, zodat ze alsnog converteren. 

 

Wil je wel direct gegevens verzamelen? Dan kies je voor het downloaden van bijvoorbeeld een e-book. Ze ontvangen de informatie wanneer ze hun gegevens achterlaten. Zodat jij de lead kunt opvolgen. 

De landingspagina 

Een lead genereren via je website is nog niet zo gemakkelijk. Daarom is een goede landingspagina belangrijk. Je wilt namelijk dat een bezoeker actie onderneemt op je website. De landingspagina moet dus voldoen aan hetgeen wat de bezoeker verwacht. 

 

Maar zomaar gegevens achterlaten doet iemand niet. Daarom moet je iemand ook een duwtje in de goede richting geven. Zorg ervoor dat je landingspagina is gericht op conversie. Dit doe je met een goede lay-out, call-to-action en content. 

Adverteren 

Zoals al eerder aangegeven, is het ook mogelijk leads te generen via advertenties binnen Google of via een social media kanalen. Hiermee kun je heel gericht een doelgroep instellen om zo jouw boodschap te verspreiden. Zorg dat de boodschap aansluit op je doelgroep en dat je de juiste call-to-action gebruikt. Daarnaast moet je rekening houden met de klantreis. En biedt de advertentie aan op het juiste moment. Uiteraard leidt deze advertentie naar de landingspagina die je hebt geoptimaliseerd. 

 

Met deze manieren kun je verschillende leads aantrekken. Maar een lead is natuurlijk niet direct een klant. Vergeet ze niet op te volgen. Dit kan bijvoorbeeld met een marketing automation tool. Zo haal jij gemakkelijk klanten binnen en komen ze naar jou toe.