Marketing is een van de belangrijkste dingen voor elk bedrijf of ondernemer. Je kunt nog zo’n goede producten hebben, of goede verkopers, als mensen hier niet van op de hoogte zijn heeft het geen zin. Toch is marketing voor veel bedrijven nog heel lastig. Hoe val je op tussen al die andere bedrijven? Welke campagne werkt, en hoe krijg je deze campagne onder de aandacht. Om je wat inspiratie te bezorgen hebben we een aantal concrete ideeën voor een succesvolle marketingcampagne op een rijtje gezet. Start een social media campagneNiet het meest originele idee, want iedereen roept dat social media een kans is die je niet kan laten liggen. Dit is vaak ook zo. Via social media kun je gratis en snel heel veel mensen bereiken. Is je bereik niet zo groot? Dan kun je altijd betaalde advertenties inzetten, waarbij je kunt selecteren wie je bereikt met je posts. Organiseer een evenementEen evenement organiseren is uiteraard niet zomaar iets. Het is lastig en kost veel tijd en vaak ook geld. Toch is het een uitstekende manier om de aandacht te trekken van klanten, maar ook van media waardoor je weer meer bereik hebt. Het hoeft niet te lastig te zijn, een zomerbarbecue of een themafeest is al prima. Of lanceer een nieuw product of nieuwe dienst via een evenement. Ook kun je een workshop geven. De mogelijkheden zijn eindeloos, en de resultaten vaak heel goed. Plastic bekers bedrukken op een eventAls je dan zo’n evenement organiseert, is het een goed idee om je merk te promoten. Dit kan bijvoorbeeld door plastic bekers te bedrukken, die je uitdeelt. Iedereen ziet zo je logo en merknaam, waardoor ze dit beter onthouden. Dit kan natuurlijk op vele manieren, ook door andere dingen te bedrukken of mensen iets mee naar huis te geven. Word sponsorSponsor worden zorgt ook voor veel aandacht. Bovendien kun je dan deels kiezen in welke doelgroep je gezien wordt. Je kunt sponsor worden van een bepaald evenement, van een product of van je lokale sportteam. Ook hier weer heb je mogelijkheden te over. Bekijk op welke manier je de meeste mensen bereikt, maar vooral ook op welke manier je jouw doelgroep bereikt. Denk aan relatiegeschenkenMarketing is niet alleen bedoeld voor nieuwe klanten, ook om bestaande klanten te activeren. Denk dus ook aan je relaties en huidige klanten. Relatiegeschenken zijn een goede manier om mensen te bedanken voor de samenwerking of aankopen, en daarnaast weer even te herinneren aan je merk of product. Geef ze zo nu en dan iets kleins, met bijvoorbeeld feestdagen of op speciale momenten. Je scoort extra punten als het persoonlijk is, zowel qua moment als qua cadeau. Het hoeft niet duur te zijn, maar zorg wel voor kwaliteit. Een goedkoop cadeau waar niemand iets aan heeft levert eerder het tegenovergestelde effect op. |