Mundamarketing
4 sep / 2020

Tips om succesvol klanten te werven

Het werven van klanten is niet altijd even gemakkelijk. Ze staan immers niet zomaar voor de deur. Hier zul je genoeg tijd en energie in moeten investeren en is het belangrijk dat je beschikt over de nodige dosis geduld. Hoewel je meestal zelf aan je klanten moet komen, komt het uiteraard ook voor dat klanten wel zelfstandig contact met je opnemen. Wil je weten hoe jij succesvol klanten kunt werven? Lees dan snel verder!

 

Wat vindt de klant belangrijk?

De eerste stap bij het werven van klanten is dat je goed onderzoekt wat ze nu precies belangrijk vinden en waar ze naar op zoek zijn. Verdiep je daarom altijd goed in de potentiële klant. Waar zijn zij vooral te vinden? En waar zoeken zij op? Je kunt een loyaliteitsprogramma starten om hier achter te komen. Hierbij verzamel de gegevens over het gedrag van de klant. Zo zie je waar hun interesses liggen, zodat je een gerichter aanbod kunt doen én relevanter kunt zijn. Maak duidelijk dat jij precies aansluit op hun wensen en behoeften.

 

Ga de interactie aan

Of je nu een sportschool runt of een winkel met smart home accessoires, zoals Domotica, interactie met de klant blijft ontzettend belangrijk. Laat klanten bijvoorbeeld naar de winkel komen voor een gratis proefles of geef hen een demonstratie in de winkel. Ook op online gebied kun je de interactie aangaan, door hen de mogelijkheid te geven om te reageren op content of om contact op te nemen met de organisatie via bijvoorbeeld social media. Klanten voelen zich graag betrokken en willen ook het een en ander voor het zeggen hebben. Zorg er daarom voor dat je zowel online als offline op een transparante manier met hen communiceert en ga de dialoog aan. Het is hierbij uiteraard wel belangrijk dat je een goede service levert ten alle tijden. Verplaats je daarom altijd in de klant en bedenk voor jezelf hoe jij zelf behandeld zou willen worden.

 

Zichtbaarheid

Om meer klanten te werven, is het heel belangrijk dat je zichtbaar bent voor de doelgroep. Je website is daarom ontzettend belangrijk en zorgt waarschijnlijk voor de binnenstroom aan klanten. Als je website makkelijk gevonden wordt én duidelijk is, zijn potentiële klanten eerder geneigd om contact met je op te nemen en wellicht over te gaan tot aankoop van een product of dienst. Besteed daarom veel aandacht aan je online zichtbaarheid en val op tussen de concurrenten.