Munda Marketing
Image default
Zakelijke dienstverlening

4 gouden regels voor effectieve reclameborden

Reclameborden zijn niet weg te denken uit het straatbeeld. Als het nu gaat om grote of kleine reclame displays, langs de snelweg of digitaal uitgezonden in het stadscentrum, succesvolle reclameborden zorgen ervoor dat ze de aandacht wekken bij de mensen waarvoor de advertentie is bedoelt. Om je wegwijs te maken in de wereld van reclameborden, zetten we in dit artikel de gouden regels voor effectieve reclameborden voor je op een rijtje. 

Kies voor een goed verhaal

Een succesvolle advertentie op een reclamebord weet met heel weinig tekst een verhaal over te brengen. Om een verhaal te vinden dat goed past bij je advertentie, moet je nadenken over hetgeen dat je wilt dat voorbijgangers uit je advertentie kunnen halen. Bevestig je kernboodschap en geef hier invulling aan. Jouw reclamebord kan onderdeel zijn om een probleem op te lossen, een emotie op te roepen, of een behoefte vervullen die voorbijgangers wellicht niet eens wisten dat ze die hadden totdat ze je reclamebord zagen! De traditionele manier om deze indruk te maken is door middel van een korte en leuke woordspeling te gebruiken die humoristisch is of voorzien is van een korte rijm die ervoor zorgt dat je bericht in één oogopslag begrepen wordt. Aangezien reclameborden een visueel medium is, staan indrukwekkende afbeeldingen centraal om jouw verhaal over te brengen. 

Houd het kort en simpel

Bij het reclameborden maken is het cruciaal belang om te onthouden dat je slechts een aantal secondes hebt om jouw boodschap mede te delen aan voorbijgangers. Gebruik daarom slechts een minimaal aantal woorden om jouw verhaal te delen en laat pakkende afbeeldingen de dienst uitmaken als blikvanger. Op deze manier wordt een reclamebord niet zo rommelig en onleesbaar, en zorg je er tevens voor dat de aandachttrekkende aspecten de hoofdrol spelen. 

Wees niet bang om luid te zijn!

Reclameborden moeten in een oogwenk de voorbijganger overtuigen om je advertentie (on)bewust op te nemen. Zorg er daarom voor dat de tekst in je ontwerp wordt weergegeven in een leesbare en vetgedrukte lettertype die op afstand te lezen en begrijpen is.  Wees vooral niet te mild, wees luid en ga voor groot! 

Ga voor een kleurrijke uitstraling

Om de aandacht te kunnen trekken voor een indrukkende afbeelding is het belang dat de kleuren hierbij helpen. Ga op zoek naar felle kleuren die goed passen bij je ontwerp of probeer contrasterende kleuren te gebruiken die een impact kunnen meegeven. 

 

https://www.drukzo.nl/reclamebord