Munda Marketing
Image default
Zakelijk

CRM met marketing automation

Vaak wordt er samen met CRM-software ook ‘marketing automation’ genoemd. Het lijkt een modewoord, maar er schuilen veel voordelen voor bedrijven achter. Hieronder willen we de mogelijkheden van marketing automation met CRM-software nader uitlichten en laten zien waar bedrijven geld kunnen besparen door gebruik te maken van een geschikt systeem.

Wat is marketing automation?

Marketing automation wordt ook wel ‘marketing automatisering’ genoemd. Het beschrijft een softwareondersteunende methode om verkoop- en marketingprocessen te automatiseren. Oftewel, dit is een gebied waarin verschillende activiteiten en processen in de marketing en verkoop omvat. Het gaat in principe om het verrijken van gebruikersprofielen met informatie op basis van het gedrag van klanten. Dit is om geautomatiseerde processen voor individuele klantcommunicatie te kunnen ontwerpen. Als laatst is het doel om het aantal nieuwe klanten of lead te vergroten.

Individualiteit en effiëcentie

Een persoonlijke klantbenadering ontwikkeld zich steeds meer tot een beslissend voordeel op gebied van concurrentie. Bedrijven moeten niet alleen hun eigen klanten kennen, maar ze ook op het juiste moment via het juiste kanaal met de juiste content aanspreken. Hoe groter het klantenbestand, dest te onrealistischer deze onderneming wordt zonder de juiste softwareondersteuning. Met behulp van marketing automation zijn juist die essentiële, persoonlijke benaderingen te automatiseren, wat uiteindelijk niet alleen tijd, maar ook geld scheelt.

CRM, oftwel ‘customer relationship management’ genoemd lijkt veel op de definitie van marketing automation. Om verwarring te voorkomen wordt CRM kort uitgelegd: CRM, specifiek een CRM-systeem vervult de functie om alle processen digitaal in kaart te brengen. Het systeem heeft als functie als centrale database voor alle klantgegevens en informatie. Bedrijven krijgen hierdoor meer inzicht in hun eigen klanten. Dat is de betekenis van CRM.

Marketing automation met CRM-software

Marketingautomatisering zelf begint vanaf het moment dat het bedrijf het voortouw neemt; dus een potentiële nieuwe klant; ontvangt. In het CRM-systeem van het bedrijf wordt een gebruikersprofiel aangemaakt, dat in eerste instantie alleen basisgegevens zoals naam en adres bevat. Alle informatie van de eerste interactie wordt ook vastgelegd. Bij elk verder contact tussen het bedrijf en de lead wordt het profiel vervolgens aangevuld met data. Dit heet ook wel ‘het verrijken van het gebruikersprofiel’ genoemd. Interactie kan plaatsvinden via e-mail, via de website, telefonisch of via een ander kanaal. Het resulteert uiteindelijk in een compleet beeld van de gebruiker.

Voordelen van marketing automation met CRM

Marketingautomatiseringsoplossingen of CRM-oplossingen met marketingautomatiseringsfuncties stellen bedrijven in staat om op grote schaal flexibele en aanpasbare communicatie te ontwikkelen. Daarbij vertrouwen ze op de ontwikkeling van een lead nurturing-strategie. Dit creëert een manier waarop relaties met potentiële klanten niet alleen tot stand kunnen worden gebracht, maar ook kunnen worden onderhouden. En dat in elke fase van de salesfunnel. Door het opzetten van een goed onderbouwde lead nurturing-strategie kunnen uiteindelijk duurzame klantrelaties worden opgebouwd, die bijvoorbeeld de koopbereidheid vergroten. Daarnaast kunnen de verzamelde gegevens en informatie worden gebruikt om komende campagnes en toekomstige marketingprocessen te optimaliseren.

De juiste CRM-oplossing met marketing automationfuncties

Het is belangrijk dat je de juiste software hebt met passende functionaliteiten om leads binnen te halen. SugarCRM is speciaal hier voor ontwikkeld. Het is een open en flexibel web-based CRM-platform, dat uw organisatie in de mogelijkheid stelt een onderscheidende klantbeleving te bieden en langdurige klantrelaties op te bouwen.