10 mrt / 2021

Ademhalingstechnieken leren

In een moment van spanning kan je ineens heel zenuwachtig worden. Veel mensen proberen hun ademhalingssnelheid weer onder controle te krijgen door diep te ademen om dit gevoel tegen te gaan. Uit onderzoek blijkt echter dat deze aanpak juist helemaal niet zou werken, omdat je tijdens het diepe inademingsproces minder zuurstof opneemt. Om deze situatie beter te kunnen beheersen zijn er verschillende technieken ontwikkeld die je lichaam door middel van ademhaling van meer zuurstof kunnen voorzien. Een van de vele ademhalingstechnieken is ontwikkeld door Konstantin Buteyko.

Meer zuurstof krijgen door een betere ademhaling

Door de ademhalingstechniek van Buteyko kun je meer zuurstof krijgen door de diepe ademhaling te verminderen. Wanneer je het voor elkaar krijgt om de diepe ademhalingen te verminderen zul je direct verschil merken. Maar hoe werkt dit nu eigenlijk? Het zuurstof kan efficiënter worden doorgegeven aan de organen. Dit zorgt er dan weer voor dat het gehalte kooldioxide in het bloed en longblaasjes toeneemt. Dit zul je merken doordat je je een stuk minder benauwd zult gaan voelen.

Hoe werken ademhalingstechnieken?

Het is belangrijk om een ontspannen zithouding aan te nemen. Je rug moet recht zijn en alle spieren moeten volledig ontspannen. Probeer hierna een rustige en normale ademhalingssnelheid aan te nemen. Herhaal dit keer op keer tot dat je verschil voelt. Het is heel logisch dat u de eerste paar ademhalingen het gevoel hebt juist minder zuurstof binnen te krijgen, maar dit is niet het geval. Na enkele minuten zul je al een duidelijk verschil merken en een stuk rustiger zijn geworden met behulp van ademhalingstechnieken.

https://buteyko-limburg.nl/ademhalingstechnieken/